50 Gouden Webtoko Tips

eigen-webwinkel-tipsTip 1 Bespioneer iedere webwinkel die je bezoekt
Wat doen deze boys & girls goed? Wat kunnen ze écht beter laten? Zowel van goede als van amateuristische webwinkels kun je veel leren voor je eigen webwinkel.

Tip 2 Plaats je contactgegevens DUIDELIJK in je webwinkel
Niets geeft meer vertrouwen dan duidelijk zichtbare contactgegevens. Bezoekers zien dat ze bij problemen snel contact met je op kunnen nemen. Geen postbus a.u.b! gebruik je echte adres. Telefoonnummer? 10 bonuspunten!

Tip 3 Wijzig je homepage regelmatig
Is jouw webwinkel saai? Nee toch? Laat zien dat jouw webtoko happening is. Feature regelmatig nieuwe producten. Zet producten die toch niemand wilde kopen in een dikke uitverkoop. Prikkel je bezoekers zo om regelmatig ‘iets nieuws’ te ontdekken. Dan blijven ze gegarandeerd terugkomen in je shop.

Tip 4 Gebruik een rustig kleurschema in je webwinkel
Als je bezoekers hoofdpijn willen dan gaan ze wel naar de échte kermis. Maak van je shop geen misselijkmakende experience waar kleuren van het scherm spatten. Gebruik hooguit drie kleuren die elkaar aanvullen. Laat één kleur er ‘uitspringen’ om extra aandacht te vestigen op bepaalde onderdelen van je webwinkel.

Tip 5 Toon afbeeldingen van ‘echte’ mensen!
Een webwinkel is vaak een steriele omgeving. Linkjes, productplaatjes, bietje tekst en dat is het dan. Wist je dat het vertrouwen in je webtoko enorm toeneemt als je afbeeldingen gebruikt van echte mensen? Mensen houden van… mensen!

Tip 6 Professionele productfoto’s die het product goed laten zien
Zucht… dit gaat vaak mis in webwinkels. Kleine priegelige plaatjes – als je al het geluk hebt dat er meer dan één afbeelding is te zien. Ontsla je buurjongen die ‘iets met fotografie’ doet en investeer OF in een professionele productfotograaf of ga zelf aan de studie om goede productfoto’s te maken.

Tip 7 Less IS more
Gebruik veel witruimte in de layout van je webtoko. Door de layout en inrichting genoeg te laten ‘ademen’ houd je bezoekers langer vast. Neuromarketing onderzoek heeft uitgewezen dat ons brein energie wil conserveren. Te drukke webwinkels jagen het brein weg… en zijn creditcard!

Tip 8 Zorg er voor dat ondernemen LEUK blijft
Blijf niet tot 23:56 achter je laptop zitten en geef je vriendin/vriend/hond ook aandacht. Zorg voor genoeg ontspanning: doe eens een potje oud-hollands bowlen met je bro’s, ga langs bij je moedertje om te rummikubben of jump bungy – whatever rocks your boat. Vermijd onnodige lange dagen door de bekende ondernemerszin: “Ik moet eerst nog even dit doen”

Tip 9 Schrijf je in voor nieuwsbrieven van andere webwinkels
Laten we eerlijk zijn: de meeste ‘nieuwsbrieven’ bevatten én geen nieuws en zijn meestal ook dodelijk *gaap*. Toch kan je er van leren… wat doen ze wél goed? Haal er inspiratie uit voor je eigen nieuwsbrieven.
Let op: noem het géén nieuwsbrief maar bedenk iets spannender.

Tip 10 Laat foto’s van jou en/of  je team zien in je webwinkel
Een ‘gezicht’ geven aan je site helpt met betrouwbaarder overkomen. Bezoekers vertrouwen anonieme websites niet. Heb je soms iets te verbergen?

Tip 11 Wees duidelijk over verzendkosten en retourzendingen
Je bezoeker wil geen contact opnemen om uit te vinden hoe hij iets retour moet zenden. Wees transparant anders is je bezoeker in een *klik* bij je concurrent die WEL helder is over verzendkosten en retouren. Extra tip: “Geen Verzendkosten” zullen de bestellingen in je webtoko naar ongekende hoogten laten stijgen… en je bankrekening 😉

Tip 12 Geef gedetailleerde product informatie
Wist je dat 50% van online bestellingen voortijdig wordt afgebroken omdat er te weinig informatie over het product wordt gegeven? Less is dus niet ALTIJD more.

Tip 13 Betalen in je webwinkel, is het veilig?
Je bezoekers zijn nog altijd bang dat hun betalingsgegevens worden gestolen en vervolgens dikke rekeningen uit Roemenië krijgen voor plasmabeeldschermen. laat op je site zien dat betaalgegevens in veilige handen zijn: SSL certificaat, zoveel BIT encryptie etc. etc.

Tip 14 Verwijder ‘niet werkende’ pagina’s
Als jij je eigen webwinkel niet kunt onderhouden, hoe is het dan gesteld met de kwaliteit van je producten? Not good boss

Tip 15 Een snel ladende webwinkel
Denk jij dat je bezoeker tijd heeft voor een webwinkel die in 5 seconden laadt? Een traag ladende webwinkel komt niet alleen onprofessioneel over, het kost je ook nog eens klanten. Vergeet niet: je bezoeker heeft haast!

Tip 16 Wees communicatief
Beantwoord iedere e-mail die aan je gestuurd wordt, wees altijd vriendelijk en behulpzaam. Neem kritiek – of boze mails in slecht nederlands – niet persoonlijk maar blijf professioneel.

Tip 17 Leer je doelgroep kennen
Doe research op forums, ontdek wat de problemen en dromen zijn van je doelgroep. Spreek hun taal, het doet je webwinkelkassa *rinkelen*.

Tip 18 Noteer je ideeën in je smartphone
Goede ideeën komen de hele dag door, zorg dat je ze niet vergeet, maak notities in je smartphone. En niet stiekum dat hete stuk op Facebook checken!

Tip 19 Doe die treurbuis de deur uit!
Televisie kijken is zonde van je tijd. Denk je dat het koekeloeren naar SBS6 je verder gaat helpen? Doe ook “Boer Zoekt Vrouw” in de ban en creëer je eigen mooie leven in plaats van naar het leven van anderen te kieken. Gebruik je kostbare tijd om nieuwe informatie te vinden over hoe je jouw webwinkel beter kunt maken.

Tip 20 Eer het cliché!
”Er zijn geen problemen, alleen maar uitdagingen”  “De aanhouder wint”  “Eerlijk duurt het langst”  “Samen sta je sterk”  “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet” “Wie goed doet, wie goed ontmoet” etc. etc.

Tip 21 Ruim je webwinkel op sloddervos!
Bekijk je webtoko kritisch. Is alles wat je op je pagina ziet écht nodig? Houd een grote schoonmaak en verwijder alles wat geen toegevoegde waarde heeft voor je bezoeker.

Tip 22 Zo veel mogelijk betaalmethodes
Hoe meer gelegenheid je geeft aan het universum om geld bij jou binnen te laten stromen, hoe beter. Zorg voor zoveel mogelijk betaalkanalen: iDeal, Overschrijving, Machtiging, PayPal en Achteraf Betalen. Geloof het of niet er zijn zélfs nog mensen die met de hand(!) een bankoverschrijving willen doen.

Tip 23 Plaats een F.A.Q. (meest gestelde vragen) in je webwinkel Wist je dat de mensuh afhaken omdat ze simpelweg nog met vragen zitten die een aankoop in de weg staat? Kruip in de huid van je klanten en beantwoord al hun mogelijke vragen in je F.A.Q.

Tip 24 “Sell the sizzle not the steak”
Consumenten kopen producten om hun problemen mee op te lossen of hun leven beter, eenvoudiger, en leuker mee te maken. Beschrijf in je productomschrijving hoe het leven van je klant ten positieve gaat veranderen – na aankoop van het product 😉

Tip 25 Creëer schaarste
Niets is zo kooplustopwekkend als schaarste. De consument wil er niet naast grijpen maar wil NU bevrediging. Hoe schaarser iets is,  hoe meer we het willen hebben. Heb je wel eens schoenen gekocht op Zalando? En de boodschap “Nog maar 1 paar op vooraad” gezien naast die coole sneakers die je wilt HEBBEN HEBBEN HEBBEN? Nuff said… Laat zien hoeveel producten je op vooraad hebt.

Tip 26 ‘Frame’ je productprijs
Iedereen houdt van een koopje: “Nu van 129,95 voor slechts 79,95” deze ‘truc’ is zo oud als de weg naar Rome… en ook deze werkt nog steeds.

Tip 27 Een gebruiksvriendelijke webwinkel
Laat je niet wijsmaken door die design-hipster dat zijn ‘creatieve’ webwinkeldesign de bom is… Misschien maakt het indruk op studenten van de grafische academie maar je bent niet in de webwinkelbiz gegaan om het ego van je designer te strelen. Hoe ordinair het ook moge klinken: een webtoko moet VERKOPEN en alle webwinkel elementen zoals de navigatie en de winkelwagen moeten staan waar men die verwacht.

Tip 28 Babyboomers zijn booming
Steeds meer babyboomers kopen in webwinkels. Doe eens lief voor deze doelgroep en maak het shoppen makkelijk door grote lettertypes te gebruiken en vermijd hippe internet termen die alleen hun kinderen begrijpen. Jip en Janneke taal rules!

Tip 29 Maak snel duidelijk wat jouw webwinkel uniek maakt
De enige high fashion kattekleding webwinkel in Nederland? Online sinds 1885? Persoonlijke aflevering door je knappe nichtje? Gratis ende voor niets verzenden? Laat het ZIEN in de header van je webwinkel!

Tip 30 Maak je webwinkel geschikt voor mobiele apparaten Laptops… en nog antieker, misschien heb je er wel eens van gehoord: DESKTOP COMPUTERS… raken ‘uit’. Steeds meer mensen shoppen met hun iSlet, smartphone of tabletcomputer. Blijft jouw webwinkel overeind op deze apparaten?

Tip 31 Spreek je klanten aan met ‘Jij’
Ik word zelf een beetje kriebelig als ik met ‘u’ wordt aangesproken in een webwinkel – wat is dat voor afstandelijk gedoe? Doe maar lekker jij-en en jouw-en hoor. Is veel persoonlijker en komt het verkopen ten goede.

Tip 32 Wees altijd precies over kortingen
Tiepmiep niet ‘10% korting’ maar “Je bespaart 29,00 euro”. Bedragen noemen is effectiever dan het noemen van percentages. Het lezen van kortingen in bedragen voel je in je portomonee – percentages zijn te abstract.

Tip 33 Check je webwinkel in alle browsers
Misschien dat je webwinkel in Internet Explorer er beeldig uitziet maar er uitziet als een webwinkel waar een bom is afgegaan in andere browsers zoals Firefox, Chrome en Safari.

Tip 34 Spoor je klanten aan tot het achterlaten van reviews Natuurlijk, jij bent enthiousiast over je producten maar je bent en blijft de verkoper – met een dubbele agenda: “Koop mijn product, geloof me, het is écht het beste product hoor”.
Niets is zo overtuigend voor het overbrengen van de kwaliteit van een product of webwinkel als positieve verhalen van eerdere klanten.

Tip 35 Zet je klant ALTIJD centraal
Je klant heeft altijd gelijk… ook als hij geen gelijk heeft 😉 blijft altijd vriendelijk, behulpzaam en professioneel. Koop desnoods een stressballetje waar je hard in kan knijpen als je klanten weer eens het bloed onder je nagels vandaan halen.

Tip 36 Streef continu naar verbetering
Je webwinkel is nooit ‘af’ je kunt altijd nieuwe aanpassingen doen en testen of dit betere resultaten oplevert.

Tip 37 Vertel je klanten PRECIES wat ze moeten doen
Voor jou lijkt het allemaal heel logisch – het afrekenproces – je zult je nog verbazen over de verwarring die een bezoeker ervaart in je webwinkel omdat het niet duidelijk is, wat hij moet doen om de aankoop af te ronden.

Tip 38 Wees niet bang om fouten te maken
Experimenteer er lustig op los. Wanneer je alles op dezelfde manier blijft doen, zul je ook dezelfde resultaten behalen. Weet je nog: “Eer het cliché”. Hier is er nog eentje: “Van je fouten leer je het meest”

Tip 39 Gebruik afbeeldingen van smakelijk voedsel
Dit klinkt wat vreemd maar toon afbeeldingen van voedsel in je webwinkel. Plaatjes van voedsel dat er smakelijk uitziet, trekken de aandacht van het primitieve brein. Misschien denk je dat het onmogelijk is om dit soort afbeeldingen te gebruiken als je niet in de ambachtelijke taarten biz zit? Gebruik je fantasie en bedenk hoe je de aantrekkingskracht van deze afbeeldingen kan inzetten in je webwinkel.

Tip 40 Zorg voor GROTE productfoto’s
Bespaar niet op productfotografie. Je klanten willen je producten uitgebreid bekieken. Van voor, van achter, van opzij.  Zorg ervoor dat je foto’s GROOT zijn.

Tip 41 Investeer niet veel geld in de inkoop van producten
Veel starters maken de fout om een (groot) financieel risico te nemen door producten in te kopen voordat ze zeker weten of deze producten ook echt verkocht zullen gaan worden. Niet de slimste strategie. Verkopen deze niet dan blijf je met je dure voorraad zitten… wat dan mister?

Tip 42 Gebruik geen achterhaald webwinkelsysteem
Om succesvol te verkopen is het belangrijk dat je webwinkelsysteem met de modernste functionaliteiten is uitgerust. Anno 2014 is een eenvoudig webwinkelsysteem niet goed genoeg om mee te kunnen draaien op het moderne internet. Je hebt alle moderne digitale toeters en bellen nodig.

Tip 43 Niet te veel invulvelden bij het afrekenen
Wanneer je klant een product koopt wil hij snel het afrekenproces doorlopen. Wanneer hij 20 velden moet invullen voordat hij eindelijk kan betalen is de kans groot dat hij afhaakt en zijn geluk zoekt bij je concurrent.  Is al die informatie écht nodig? Geboorteplaats, mobiele nummer, vaste telefoonnummer, geboortedatum. Nee.

Tip 44 Promoot je webwinkel
Klinkt als een open deur maar met alléén een webwinkel ben je er nog niet. De klanten zullen niet automagisch binnenstromen. Gelukkig is er SEO, Adwords, Facebook, Twitter en andere sociale netwerken om je webtoko op te promoten. Maar stop met alléén irritante reclameboodschappen te spammen aan je volgers. Wanneer je je shop niet goed promoot zal je webwinkel de zoveelste webwinkel worden die ten ruste wordt gelegd op het internetkerkhof – zonder bezoekers en zonder inkomsten.

Tip 45 Verkoop geen producten die al door 254327 webshops verkocht worden
Sorry juf, ik moet nu even heel eerlijk tegen je zijn. Ik weet dat je graag babykleertjes wilt verkopen – ik vind baby’s ook superschattig, dat is het niet – maar hoeveel babykleertjes webwinkels kan het internet nog verdragen denk je? Ik vind het rot om deze pijnlijke boodschap te verkondigen: doe het niet. Ga gezellig met je gezin leuke dingen doen want een babykleertjes webwinkel is het laatste waar het nederlandse internet op zit te wachten. Dit geldt voor meer producten: RESEARCH naar de hoeveelheid webwinkels die hetzelfde product verkopen. Hoe meer webwinkels, hoe moeilijker het wordt om er geld mee te verdienen.

Tip 46 Maak goede afspraken met je leveranciers
Argh! Niets frustrerender als een leverancier die zijn afspraken niet nakomt. Verkeerde informatie doorgeeft over levertijden en zo betrouwbaar is als de doorsnee politieke partij met mooie beloftes VOOR de verkiezingen.
Leg vantevoren vast, binnen hoeveel tijd,  een besteld product bij jou wordt afgeleverd en vervolgens naar de klant wordt gestuurd. Klanten vinden het  vervelend retefrustrerend als hun bestelling niet op tijd binnenkomt.

Tip 47 Laat zoveel mogelijk de woordjes ‘ik’ en ‘wij’ weg
Jij bent trots op je mooie producten en/of webwinkel en je vertelt er graag over op je website. Maar het boeit je bezoekers totaal niet. Laat zoveel mogelijk het woordje “wij” of “ik” weg uit je teksten en focus je tekst op hoe jouw product het leven van je klant POSITIEF gaat verbeteren.

Tip 48 Maak gebruik van de ‘loss aversion’- theorie
Deze theorie zegt dat het gevoel om iets te verliezen of te moeten missen dubbel zo krachtig als het gevoel om iets winnen of ergens van te profiteren. Neem bijvboorbeeld het volgende tekstje op: ‘Schrijf je in en mis niets van onze exclusieve kortingsacties en tips!’ Je klant denkt daardoor: “Ik heb iets te verliezen. Als ik mijzelf niet inschrijf, loop ik voordeel mis”

Tip 49 Vermijd het woord “formulier” als de pest!
Webwinkel bezoekers hebben een haten het woord ‘formulier’. Het geeft je bezoeker een vervelende associatie, namelijk dat het laaaaaang duurt, lastig en onduidelijk is. Denk aan het invullen van het belastingformulier. Naar! Je bezoeker wil geen formulier invullen, maar wil kopen. Vermijd het woord “Bestelformulier” als de pest binnen je bestelproces. Ook op de contactpagina van je webwinkel, dus geen: ‘contactformulier’.

Tip 50 Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen
Wanneer je succes wilt hebben én houden is het belangrijk dat je de laatste ontwikkelingen volgt op webwinkel(marketing) gebied. Wanneer jij meer sluwe kennis hebt dan je concurrent geef je hem het nakijken. Wat vandaag nog werkt, kan morgen alweer achterhaald zijn.

Je bent niet alleen webwinkelier maar ook internetmarketeer!

TWEET, LIKE of GOOGLE+ je deze post even?
Positief Internet Karma Voor Jou 🙂