Positieve Emoties in de Verkoop

Je weet vast al dat we kopen op basis van emotie.

We kopen geen producten. We kopen emoties.
Positieve emoties die het resultaat zijn van het product.
Voordat je bezoeker op de bestel knop klikt zul je eerst deze positieve emoties op moeten roepen.

Begin met begrip tonen voor de situatie waarin je bezoeker zich bevindt, je mag bést een beetje slijmen. Je bent begripvol en schetst de situatie haarfijn, je bezoeker voelt zich begrepen, een goed begin.

De verbindende kracht van empathie

Wanneer je bezoeker zich bevestigd ziet in zijn situatie, neemt de kans toe, dat hij de rest van je tekst gaat lezen op je website. (“Dit gaat precies over mijn probleem”)

Begin daarom je tekst copywriting voodoo altijd met het beschrijven van de situatie waarin je bezoeker zich op dat moment bevindt.

Breng zo empathie op gang. Empathie is goed. Empathie laat afstand verdwijnen. Empathie verbindt.

Spiegelneuronen en empathie

In ons brein bevinden zich zgn spiegelneuronen die verantwoordelijk zijn voor het voelen van emoties die worden waargenomen in de buitenwereld. Dat kunnen real life situaties zijn, foto’s of tekst.

Simpel gezegd: plaatjes van mensen die uiting geven aan positieve emoties, roepen positieve emoties op. Plaatjes of tekst met ‘negatieve’ emoties, laat spiegelneuronen soortgelijke emoties oproepen.  Het laatste wat je wilt is negatieve emoties oproepen. – pas dus op met je afbeeldingen – of tekst.

Spiegelneuronen spelen een belangrijke rol in het ingewikkelde mechanisme van het verschijnsel empathie.

Emotie zet aan tot actie

Je tekst roept innerlijke beelden op… en beelden roepen emoties op. Voelt je bezoeker zich emotioneel aangesproken dan is de kans groter dat de door jou gewenste actie op je website wordt uitgevoerd. Rustig, rustig… Je bent nog aan het verleiden 😉

Welke emoties zetten aan tot actie?

Hier is een lijst met emoties die aanzetten tot actie:

  • Trots – “Ik ben de enige die dit kan”
  • Hebzucht – “Ik doe het want ik krijg er iets voor terug”
  • Angst – “Als ik het niet doe zal ik lijden”
  • Medelijden -“Die arme mensen, ik moet iets doen”
  • Boosheid – “Zijn ze nou helemaal gek geworden! Ik ga er nu iets aan doen”
  • Schuldgevoel – “Het is mijn schuld, ik zou eigenlijk iets moeten doen”
  • Geluk – “Ik ben zo blij, ik doe alles”
  • Hoop – “Als ik dit doe is er kans op een positief resultaat”

Emotionele pijn uitvergroten en een oplossing aanbieden

Een copywriting techniek die zeer effectief is, is het groter maken van het probleem waarmee je bezoeker op je site komt. Je vergroot eerst de pijn dmv tekst. (niet té zwaar, je wilt je bezoeker niet wegjagen) na het beschrijven van de pijn presenteer je een oplossing (jouw product…duh!).

Emotioneel contrast en conversie

Wanneer je op emotionele wijze het contrast beschrijft tussen het leven van je bezoeker nu: “Ik heb een probleem” en de positieve veranderingen na het kopen van je product: “Het probleem zal verdwijnen en mijn leven is beter dan ooit” heb je een grotere kans op een conversie.

Het voelen van positieve emoties op je website verleid je bezoeker sneller tot een aankoop. Hij wil dit positieve gevoel vasthouden!  Straks moet hij weer een lawaaige kleuter bezighouden, een zeurende vriendin aanhoren en een irritante e-mail van zijn baas beantwoorden.

Je product moet na de aankoop, de positieve gevoelens wel waar maken.  Dit hoorde ik ooit van een wijze oma: “Reputatie komt te voet en gaat te paard” 🙂

Wil je mij een *groot plezier* doen met een kleine moeite?

TWEET, LIKE of GOOGLE+ deze post even
Positief Internet Karma Voor Jou:

Leave a Comment:

All fields with “*” are required

Leave a Comment:

All fields with “*” are required