Neuro Webdesign voor primitieve Breintjes

Wat is neuro webdesign eigenlijk?

Neuro webdesign is een ontwerptechniek die rekening houdt met hoe menselijk gedrag een rol speelt bij het gebruiken van websites.

Misschien denk je dat jij een rationeel persoon bent die goed nadenkt over beslissingen?

Slecht nieuws: ook jij bent overgeleverd aan de macht van je onbewuste brein.

Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat vrijwel al onze beslissingen onbewust worden genomen.

De beslissingen die je maakt op een website verlopen via een onbewust proces in het brein.  Je laat je onbewust beïnvloeden door elementen op een webpagina.

Ken je dit cliché: “Je gebruikt maar 10% van je hersenen”. Wanneer je sommige programma’s op de nederlandse televee ziet zou je denken dat dit waar is maar ik las laatst ergens recent onderzoek toonde aan dat ons complete brein 24 uur per dag actief is.

Een aantal specifieke taken wordt op de achtergrond onbewust uitgevoerd door onze hersenen.

Het reptielenbrein

Het oudste deel van je brein is de hersenstam, ook wel het reptielenbrein genoemd. Dit oude brein is ontstaan toen we uit het water kropen, vandaar de naam.

Het  reptielenbrein is betrokken bij alles wat je nodig hebt om te overleven. (en nee, daar hoort geen glasvezelinternet bij)

Het oude brein scant continu de omgeving op zoek naar mogelijkheden voor seks en eten.  Het spot ook mogelijk gevaar zodat het opdracht kan geven om op de vlucht slaan – of te vechten.

Deze primaire Fuck- Food- Fight- of Flightdrang speelt nog altijd een belangrijke rol bij je beslissingen.

Spreekt jouw website het reptielenbrein van je bezoeker aan?

Hoe je de aandacht trekt van het reptielenbrein

Het oude brein denkt niet in woorden. Spreek daarom dit stukje brein aan met plaatjes:

1) Gebruik plaatjes die seks suggereren.Sex Sells‘ deze uitspraak kent iedereen. Het is echter niet nodig om overal (half)blote dames en/of heren op je site te zetten om zo je product beter te verkopen. (tenzij je in de erotiek branche zit … duh!)

Aantrekkelijke, lachende mensen met symetrische gezichten trekken de aandacht van het oude brein.

Wanneer je een aantrekkelijk persoon ziet op straat,  kijk je net even langer dan naar een ‘gewoon’ of ronduit onaantrekkelijk persoon: lees: heb je totaal geen aandacht voor.

Echte schoonheid zit van binnen, weet ik ook. Maar al dat moois is best lastig te communiceren met een plaatje op een website. En je wilt je product of dienst verkopen, toch?

Plaatjes van mooie mensen op je website = aandacht.  Dat is een superficial fact.

2) Gebruik plaatjes van voedsel.  Voedsel dat er smakelijk uitziet, trekt de aandacht van het oude brein. Misschien denk je dat het onmogelijk is om dit soort afbeeldingen te gebruiken als je niet in de catering biz zit. Gebruik je fantasie en bedenk hoe je de aantrekkingskracht van deze plaatjes inzet op je site.

3) Gebruik plaatjes die bewegen. Aangezien het oude brein de omgeving continu scant, moet het alert zijn op plotselinge veranderingen (gevaar!) in de omgeving. Wanneer je een statische webpagina hebt maar plotseling verschijnt er een bewegend element op de pagina dan wordt de aandacht naar dit element getrokken.

Waarschuwing: de meeste mensen vinden popups bloedirritant. Wanneer je deze elementen verkeerd gebruikt verstoor je de prille relatie met je bezoeker. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik klik een popup, die na 1 seconde in je gezicht springt, meteen weg.

Geef je bezoeker de tijd om de waarde te bepalen van je website voordat je om persoonlijke gegevens vraagt in ruil voor je gratis ‘kick ass’ eBook.

4) Gebruik contrast. Het oude brein heeft vergelijkingsmateriaal nodig om tot een beslissing te komen. Geef het! Een simpel voorbeeld is “Afgeprijsd van 49,95 naar 29,95”. Je kunt dit mechanisme beinvloeden door eerst de duurste optie te presenteren en dan pas de goedkopere optie te introduceren. Een ander voorbeeld zijn de bekende ‘voor’ en ‘na’ foto’s voor afvalproducten:

Voor: tientonner.

Na: skinny bitch.

Kan jij een ‘voor’ foto laten zien van een leven zonder jouw product en een ‘na’ foto van een beter leven mét jouw product?

5) Begin- Eind, Eerste-Laatste. Het oude brein wil energie conserveren. Alles wat niet belangrijk is voor de overleving wordt genegeerd. Door alleen aandacht te geven aan het begin en het einde van een boodschap/pagina/salespage conserveert het energie. Daarom krijgen de eerste items in een lijst altijd de meeste aandacht, en de laatste items weinig tot niets. Plaats het product wat je graag wilt verkopen als eerste in een lijst of opsomming.

6) Gebruik schaarste. Aangezien het oude brein op overleving is gefocused, is schaarste een enorme trigger. Het oude brein wil er niet naast grijpen maar wil NU bevrediging. Hoe schaarser iets is, hoe meer we het willen hebben. Heb je wel eens schoenen gekocht op Zalando? En de boodschap “Nog 1 paar op voorraad” gezien naast die coole sneakers die je wilt HEBBEN? Nuff said…

7) Wees helder & concreet. Drukke websites, wollige teksten, te veel kleuren, druk design. Allemaal zaken die energie vragen van het oude brein. Het oude brein reageert het best op rustig, helder design en eenvoudige communicatie. Gebruik veel witvlakken op je website. Wanneer je je boodschap effectief wilt overbrengen hou het dan eenvoudig en concreet. Richt je altijd rechtstreeks tot je lezer’s oude brein 🙂 met neuromarketing.

 

Wil je mij een *groot plezier* doen met een kleine moeite?

TWEET, LIKE of GOOGLE+ deze post even!
Positief Internet Karma Voor Jou:

 

Leave a Comment:

All fields with “*” are required

Louis

Leuke post, er zitten heel goede tips tussen die je ook direct kan implementeren op je website. Ik heb ook nog een kleine aanvulling:

8) Wees social proof. Ons oude brein wil altijd de groep volgen om niet anders te zijn dan de rest en omdat dat veel veiliger is. Als jij kan aantonen dat veel mensen hen al zijn voorgegaan, zal het oude brein jou betrouwbaarder vinden en sneller overgaan tot actie.

Doe zo verder, ik volg je!

    Gregor van Gaalen

    Uitstekende aanvulling Louis, ook op internet geldt nog altijd:
    “Als er één schaap over de dam is …” deze rest van dit antieke hollandse spreekwoord kunnen jullie zelf afmaken … toch?

Leave a Comment:

All fields with “*” are required